Z życia szkoły

Nauka poprzez zabawę – Tydzień Języka Ojczystego w SP nr 5

W związku z Tygodniem Języka Ojczystego, w dniach 11-15 lutego, obchodziła go społeczność uczniowska Szkoły Podstawowej nr 5 w Turku. Podobnie jak w roku ubiegłym nauczycielki języka polskiego i plastyki przygotowały zadania dla poszczególnych zespołów klasowych. 
 
Przedsięwzięcie otworzyło i zarazem spiralnie  zakończyło spotkanie w kręgu kultury – „Wieczór poetycki”, podczas którego w budynku B dwukrotnie gościliśmy rodzimych artystów: p. Jadwigę Mariolę Jankowską, p. Annę Pęczak i p. Lecha Lamenta, którzy czytali zebranym swoje utwory. Poezja dostarczyła młodym słuchaczom wielu emocji i wzruszeń, bo choć inaczej, czyli poprzez zastosowanie środków artystycznych, jednak ukazuje to, co codzienne. Młodzież dowiedziała się, skąd poeci czerpią inspirację do pisania i w czym pomaga poezja oraz jakie pasje i talenty posiadają lokalni twórcy.
 
W Tygodniu Języka Ojczystego przygotowano wystawę uczniowskich plakatów „W krainie języka polskiego” z zakresu ortografii, gramatyki i literatury, np. Miasto wielkiej litery czy Ocean poezji, w formie map mentalnych, które zaprezentowano w holu szkoły budynków A i B. Do tworzenia map wykorzystano pojęcia geograficzne i rysunki. Można było też obejrzeć wystawę o turkowskich poetach czy książkach dla najmłodszych uczniów naszej szkoły. W kolejnych dniach podczas lekcji języka polskiego w klasach szóstych i siódmych miały miejsce potyczki słowne, były wśród nich: łamańce językowe, zabawa w ukryte słowa, zabawa w poszukiwaczy błędów językowych i ortograficznych, zagadki językowe w formie quizu, zabawa w kalambury . W zmaganiach z ortografią uczestniczyły klasy czwarte ,piąte i szóste, podczas których przeniosły się do Ortografiolandii .Oprócz naukowej atmosfery, uzyskanej dzięki plakatom i planszom edukacyjnym, wykonanym przez uczniów, czuło się ducha rywalizacji- a to za sprawą licznych zadań. Klasy czwarte, podczas przerw międzylekcyjnych, wzięły udział w wyścigach rzędów z różnorodnymi konkurencjami sportowymi i zadaniami z trudnościami ortograficznymi. Uczniowie grali także w ortograficzne klasy i rozwiązywali ortograficzne zadania- odgadywali wyrazy oraz przypominali zasady ortograficzne. Natomiast drużyny z klas piątych uczestniczyły w konkurencji „Mój przyjaciel słownik”, a szóstoklasiści rywalizowali o tytuł „Mistrza Ortografii SP 5”, pisząc szkolne dyktando. Tydzień Języka Ojczystego zakończyło  wydarzenie kulturalne – uczniowie klas piątych obejrzeli mity w MDK. 
 
Celem przedsięwzięcia, w którym udział wzięli uczniowie klas 4-7, było kształtowanie poprawności językowej i ortograficznej. Zabawy z językiem ojczystym stanowiły okazję do poszerzenia uczniowskiej wiedzy,  wykazania się pomysłowością oraz nauki języka polskiego poprzez wspólne działanie i zabawę.
 
Nie żegnamy się jeszcze z Ortografiolandią. Przed nami w kolejnym tygodniu szkolna sonda poprawnościowa „Która forma jest poprawna?” i wieczór filmowy, na który szczególnie zapraszamy ósmoklasistów. Do klas zawitają także Ortograficzne Wróżki.
 

Galeria